Ja, Da røyk daglig blogg. Det ble rett og slett litt myer med daglig hardøkt og startarbeid fra 8 til 14/15 ish. Det var helt tydelig hvem som var mest sliten på toget ihvertfall.

Som Jakob så fint skriver, og jeg oversetter: Det røyna på.
Consider It Done
Den beste måten å kunne beskrive Italiensk organisering er det første prinsippet til hovedorganisatøren bak 5 days of Italy, er setningen “Consider it Done”. Uansett hva, hvor mye en har tenkt på det, planlagt eller vet, alltid svar “Consider It Done”. For de som ikke klarer å se fallgruvene dette skaper, tillat meg å presentere et reelt eksempel.
Startsjefen på 5 Days trengte flere folk og sa ifra til sjefen sin om dette. Sjefen svarte, uten å egentlig ha satt seg inn i problemstillingen “Consider It Done”. Dette resulterte i at startsjefen hadde fått en garanti ingen på det tidspunktet viste om. Og gjett hva Sjefen finner ut av, jo, masse internasjonale ungdommer som skal lære om frivillig arbeid som fremtidige orientering-organisatører skal komme dit. De kan brukes! Og enda viktigere, Informeres … noe senere.
For å være helt på det rene, jeg var beredt på dugnadsarbeid, men kanskje ikke helt på å få hovedansvaret av organiseringen av internasjonale ungdommer inn på 5 Days of Italy med 1/2 dags forvarsel. I retrospekt kan delingen av informasjonen om undertegnedes o-ringen erfaring anses som en liten tabbe. Uansett, ledelsen for YLA var definitivt ikke forberedt på denne ordningen, for den stakkars lederen fra Moldova hadde helt tydelig ikke fått med seg dette.
Vi tar Sjappe Internasjonalt!
I lange foredragstimer og arbeidsdager er det fristende med et kjapt, rimelig, passe godt måltid tilberedt av andre. Kort sagt, mat fra en Sjappe.
De to nordmennene på leiren var i stor grad enige om at dette var svært ønskelig på flere tidspunkt, men fant desverre ut at Madonna Di Campiglio ikke akkurat er kjent for sitt store utvalg av sjapper. Der er det resturanger som gjelder, til dyr penge og åpner ikke før på kvelden. Med andre ord ett problem.
For ordenes skyld skal en top sjappe defineres basert på de samlede kriteriene utarbeidet av undertegnede og den annerkjente sjappekjenneren fra BSK. Alle steder har en sjappefaktor fra 0 til 10, der de vurderes på følgende kriterier.
- Åpningstider. En ekte sjappe skal være åpen så og si døynet rundt. De skal kunne gi deg frokost og redde deg kl. 3 på vei hjem fra byen.
- Valutta for pengene. Det skal være til rimelig penge, med store porsjoner som kan gjøre deg dobbelt så mett i forhold til en rett til dobbel pris på en etablert resturang.
- Rating på Google. En ekte sjappe er ikke for god, ikke for dårlig. Det perfekte området er en vurdering på over 2 og under 3.5. Dette er imidlertid et vanskelig krav ettersom mange sjappeentusiaster gir høy vurdering basert på andre faktorer.
- Autentisitet. Sjapper kan ikke være kjeder, resturanger eller kalle seg “sjappe”. Enhver sjappe skal være unik i sitt navnevalg og helst ha det på ett enkelt, men velfungerende skilt med litt rust og gammel maling. Eksempel på autentiske navn er “Toppen Kebab” eller “Princess Pizza”.
- Takeaway. En sjappes inntekt skal hovedsakelig være fra takeaway, helst til den graden at den utelukkende tilbyr det. Eventuelle bord og stoler skal i beste tilfelle ikke egentlig tilhøre sjappen, men kunne egne seg vel så godt til sjappen.
- Tolerang. Ingen sjapper kan diskrimineres på hva de serverer av mat så lenge det skjer i sammenheng med de nevnte kravene.
Det var tydelig også blant de internasjonale deltagerne at Sjappe ikke var et så annerkjent fenomen. Vi tok det dermed på oss å utdanne dem innen nødvendig mat-øk-kultur.

Så var det litt om kart
Har som sagt ikke hatt så mye tid til å skrive, og enda mindre tid til å løpe. Var vel snitt på 3 min oppvarming før start. Så når Yannic stilte på siste sprinten var det på ingen måte rettferdig mot undertegnedes dugnadsinnsats.

Første mellomdinstansen var heller brutal. Tungt og tidvis bratt. Også med tidvis disfunksjonell start, men det gikk nå det og. Det bes om at det rettes oppmerksomhet mot alt det gule på kartet. Det var strengt tatt for mye, og ekstremt vanskelig å skille når det tegnes med gult, gult med hvite prikker og hvitt i samme område. Som Oddvar Taksdal, en god kartegner sa: De har nok litt å lære fremdeles.
Resultatmessig, meh-minus. Overraskende bra trøkk, men kom på bekostning av retningssansen. Fullstendig på bærtur.

Bedre, hjalp å ignorere alt av det gule og kun lese på andre detaljer. Men kartet er fremdeles preget av overdetaljert-syndrom. Også lett arrangørtabbe med at de begynte med skogsarbeid langs veien de tre siste dagene. Ops!
Gikk definitivt bedre. Noen småfeil men stort sett bra og grei gjennomføring. Var gøy.

Forkortet langsistanse. Ja, det eksisterer det. Legg merke til at det er på 1:7500 (som alle andre skogskart), hvilket forklarer de mange sløyfene. Noe overdetaljert men ellers bra, Kanskje det beste kartet av alle. Også var det sikkelig bra underlag.
Undertegnede vant ett veddemål på dette løpet. Det ble veddet om at det var for mye høydemeter for å komme under 90 min. Rævaraddel seie nå eg.

Mer fjellterreng men med mer mellomdinstansepreg. Er ganske overdetaljert med tidvis altfor mange ting tegnet på samme sted. Se for eksempel post to. Post i gorp i råsig i ett allerede eksisterende søkk. Det trengte du virkelig ikke å spesifisere…
Var ganske bra mellom, men en feil kostet seieren. Pokker ta!

Med tanke på hvordan Italiensk sprint ofte er, var det kanskje noe høyere forventninger her. Altså, sprint er jo alltids gøy, men her må det kanskje være lov å si at kartet kunne utnyttes bedre. likevel gøy å bare løpe i 20 minutter som avslutning på startarbeidet.
Veien videre
Nå er tar turen videre inn i de østeriske områder hvor engelsk enda har å feste røttene sine, i Gutenbrunn. Der skal det løpes i det som må kalles en ultralokal konkurranse, Sommer cup 2025. Hvordan det blir er enda ett mysterium. Men enn så lenge så er det hvilestopp i Linz. Der skal det soves lenge.
Mer om YLA og 5 Days i de kommende dagene. Men nå er sengen veldig fristende.
https://fundraising.kreftforeningen.no/fundraisers/interrail-o-for-kreftforeningen